Heftige Tijden - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu Heftige Tijden - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu

Heftige Tijden

Blijf op de hoogte en volg Merijn

28 Januari 2014 | Vietnam, Da Nang

Lieve Familie, Vrienden, Kennissen, Vage Henken (waar waarschijnlijk de meesten van jullie zich onder kunnen scharen) en Pimpeltuupkes.

Wordt een beetje standaard maar echt bedankt voor de leuke reacties die ik steeds ontvang. Ik lees ze met een grote glimlach!!!! Maar oké, genoeg van dit (Gemeende) sentimentele gezever. Heftige tijden hier, maar voor ik daarover begin, eerst wat algemene kennis over het leven hier en over Vietnam.

Om te beginnen, het is hier nog steeds super. Ik woon nog steeds met Sim en Sam samen en we worden waarschijnlijk over een week vergezeld door Neil en Jazz (De Schot). Ons huis staat in een rustige wijk in een klein straatje. Kunt het een beetje vergelijken met een Frans straatje waar het leven zich ook echt op straat afspeelt. 's ochtends vroeg begint onze overbuurman met zijn werk als lasser/klusser, doet de buurvrouw de afwas, spelen veel kinderen op straat en rookt Sim zijn dagelijkse portie nicotine en dat allemaal op straat. Het voelt dan ook heel erg, als “Our house, in the middle of the street”. We worden dan ook vriendelijk begroet als we richting de markt of richting het strand lopen.
De straten zijn op dit moment ook prachtig versierd (zie foto). Zoals ik vertelde, begint Tet (Nieuwjaar) over twee dagen. Tet duurt hier twee weken en volgens geruchten van de plaatselijke Vietnamees, gaat dan twee weken het dak er af. Een leuk weetje is dat hier in Vietnam ook Pre-Tet wordt gevierd. Dit houdt in dat twee weken voor Tet er overal pre-party’s op straat plaatsvinden. Er wordt met heel de straat gekookt, gegeten, veel gedronken en jawel volkssport nummer 1 uitgeoefend, Karaoke. En waag het is om te lachen of om dit niet serieus te nemen!!!!!

Maar goed... deze feesten die dus dagelijks plaatsvinden zijn gewoon een zwak excuus voor de plaatselijke locals, om weer lekker te tanken ("all in" te gaan"), of zo als de familie zou zeggen, te buizen. Eerlijkheid zelve moet ik ook zeggen dat wij deze feesten niet uit de weg gaan....

Verder hebben we hier al een hele leuke groep, bestaande uit goed Engels sprekende locals, en westerlingen. Deze locals, genaamd ( T, Sophia en Tian), doen super veel voor ons.... Ze vertellen over de omgeving, helpen bij een baan, zorgen dat we niet te veel worden afgezet en zorgen daarnaast voor een leuke sfeer. Zo wordt er 2x per week met deze groep een spellenavond gehouden. Deze worden meestal gevuld met Monopoly, Risk of “Farmer” (koehandel). Menig keer heb ik hier dan ook al een Risk workshop kunnen gegeven...ahum.

Ik heb inmiddels ook een motor gekocht. Een 125 CC (geen flauw idee wat het betekent maar het klinkt nogal stoer). Zo heerlijk, om langs de zee, richting de bergen te toeren en daar een plaatselijke duik te nemen of even de bossen in te gaan. Maar goed... zal hier verder over stoppen want anders wordt het misschien te heftig voor jullie ;). Ik had overigens beloofd om de naam Ingmar ook te noemen in mijn nieuwe verslag.....

Over de Vietnamees ben ik erg positief. Ze zijn erg aardig, lachen veel en ze stralen helemaal geen kwaad uit (misschien ook omdat de gemiddelde lengte ongeveer 1,50m is)... Maar toch, leuke mensen allemaal!! Ze zijn ook vrij nationaal ingesteld. Het is echt één land. Het is niet zoals in Nederland, bestaande uit 11 concurrerende provincies en waar ergens in het zuid oosten nog wat braakliggend terrein ligt. Vietnam is echt "één" land :)....

Ook de kinderen/ jongeren zijn erg beleefd, vriendelijk en hebben respect voor iedereen! Als Orthopedagoog kan ik de opvoedstijl die ouders hanteren ook erg waarderen. Veel liefde met af en toe een corrigerende klap. Zo nu en dan zie ik ook een kind zonder voortanden of heeft het tijdelijke blauwe ogen in plaats van helder zwarte ogen.... maar goed dat moet je dan maar voor lief nemen. Toch wil ik ook een wat kritische opmerking maken en dat is dat de Vietnamees soms vrij simpel is. Ik zal dit proberen te beschrijven aan de hand van 3 voorbeelden die ik dagelijks mee maak.
1. Het komt regelmatig voor dat ik met de motor richting het centrum rijd. Een tour van ongeveer 10 minuten. Daar aangekomen parkeer ik dan de mopet, en terwijl ik nog mijn helm van mijn kupke haal (zittende op de mopet), vraagt er een taxi chauffeur, of ik een taxi nodig heb. Ik zelf wil dan, als halve gedragsdeskundige, meer onderzoek verrichten naar dit "gedrag". Misschien wordt het tijd de DSM-V aan te vullen met deze wonderlijke "stoornis".
2. Ze hebben hier ook ambulances. Met kei harde sirenes rijden deze broeders als dwazen. Maar wat doet nu de gemiddelde Vietnamees. Als iedereen staat te wachten voor een rood stoplicht.... en er komt een Ambulance aan die door rood rijdt, rijdt iedereen met hoge snelheid achter die ambulance aan, met als resultaat, een chaos, waar de PVV fractie jaloers op zou zijn.
3. Als je een Vietnamees vraagt, hoe oud hij/zij is, weet je nooit of dat zijn "echte" leeftijd is. Vietnamese tellen namelijk het moment dat je “ouwe lui” een gezellige pikante avond hebben gehad als je geboortedag. Op het moment dat je dus “echt” geboren wordt, ben je dus al 9 maanden waarbij je 3 maanden later dus al meteen 1 jaar bent. Ja, lastig om de logica te begrijpen. Ik krijg het dan ook niet voor elkaar, om de Vietnamees uit te leggen dat maar een klein percentage, precies na 9 maanden geboren wordt.

Ik kan nog veel meer vertellen over avonturen, cultuur etc, Maar nu dan toch het moment waarom het hier zo heftig is. Ongeveer 2,5 week geleden hebben wij besloten om een huis te huren. Hoewel er veel mogelijkheden zijn, vind ik het soms ook prettig om “alleen” uit te gaan. Dat “alleen” valt overigens wel mee want binnen enkele minuten heb je vaak al een heel prettig contact met de local, die maar al te graag met een westerling wil praten. Een week geleden slenterde ik door het centrum en werden mijn oren “gestreeld” door jawel, LIVE muziek. Ik volgde mijn gevoel en niet veel later zat ik in een bar te luisteren naar musici die weten wat muziek is!!! Ik was in een kroeg aangekomen waar “het publiek” bepaalt wat er gedaan wordt. Zo zijn er twee goede gitaristen en een drummer en is er een “open microfoon”. Mensen uit het publiek kunnen dan aangeven welk nummer zij willen zingen en enkele seconden later, zet de band het nummer in. Aangezien karaoke nog steeds populair is.... heeft de Vietnamees dan ook geen enkele schroom om te zingen. En wel op een top niveau. Als er even niemand “kan” zingen zet de band zelf een nummer in. Ook komt het regelmatig voor dat er een ("magic") show wordt gegeven... of iets anders qua amusement. Het publiek (die of op de grond zit, of op een kinderkrukje) maakt het en dat elke Wo, Do en Za.

Mensen die mij een beetje kennen, kunnen er ook “Doeme” opzeggen dat ik daar elke wo, do en za zit. Maar goed.... Nadat ik daar de derde avond zat (op zaterdag), kwam de gitarist naar mij toe en vroeg mij of ik ook wilde optreden/zingen. “Play you instrumaunt?" vroeg hij. Ik vertelde wat over mijn muzikale achtergrond en voor dat ik klaar was met mijn verhaal stelde hij voor om komende dinsdag (gisteren) een basgitaar uit te zoeken om de band te komen versterken. Tja dat wilde ik natuurlijk wel :).... al heb ik wel gezegd dat het mij wat tijd gaat kosten om al die Vietnamese nummers van buiten te leren.

Gaande de dag merkte ik, (met het uitzoeken van gitaar) dat hij op een relaxte manier toch wel heel duchtig op zoek was naar een bas (hij had me wel overigens horen spelen in een gitaarwinkel). Opeens vertelde hij mij dat we vandaag (gisteren dus) perse een bas moesten hebben/regelen..... omdat ik donderdag (morgen), bij de opening van Tet, met de band moet optreden op een plein/bar (verwachting minimaal 250 man) :S.

Ehhhhhh, ehhhhh tja das ook voor mij vrij hefitg Eh tja, wat een toestanden.... maar ik zeg na enkele seconden te hebben getwijfelt “Doen we, GAAAAF!!!!!”. Zo gezegd zo gedaan. Bas geregeld, gisteren tot diep in de nacht in mijn eentje 25 nummers geoefend (waarvan 14 Vietnamees), vandaag twee repetities gehad :).... en morgen de grote dag. Ik wil jullie dan ook vriendelijk vragen om morgen om 14:00 uur Nederlandse tijd een kaarsje voor mij op te steken, hahaha. Nee, tis wel spannend, maar wel gezonde spanning! Komt goed!!! Ik laat jullie natuurlijk weten hoe het is gegaan.....

Voor nu.... Allemaal heel veel groetjes uit het zonnige Vietnam.
En ik zeg, Houdoeeee!

@ Ingmar. Erg bedankt dat jij nog steeds mijn persoonlijk adviseur bent!!!!

@ Ineke, de schoenen zijn nog steeds erg relaxed en draag ze dagelijks met veel plezier!!!!

@ Pimpeltuupkes.... zie nu al op tegen Carnavals maandag.... Man wat zal ik dat missen zeg!!!!!

@ Ron.... Al veel fotos kunnen maken maar nog niet kunnen uploaden.

@ De gemiddelde vage Henk. Tot snel:).

  • 30 Januari 2014 - 13:37

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:37

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:39

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:39

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:39

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:39

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:39

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:40

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:40

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:40

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 13:40

    Sandrine:

    ja hier een vage henk, vet verhaal weer!!! Ik lach me een breuk om die verhalen van jou! Succes met het optreden van vanavond en natuurlijk wil ik filmpjes zien de volgende keer!

    X

  • 30 Januari 2014 - 15:48

    Tante Peet:

    Ha die lieve Merijn.
    Eerst even zeggen dat het leuk is dat er al zoveel reacties staan........
    Vooral ook te gek dat Sandrine heeft gereageerd, niet?? Haha.
    Wat een zalig verhaal heb je weer geschreven. Op deze manier krijgen wij een goede indruk over het leven in Vietnam. Het roept bij mij eigenlijk maar één woord op: relaxed!!
    Vanuit jouw leventje gezien dan.
    Te gek dat je in de band meespeelt... misschien word je daar ook nog wel beroemd! Maar echt leuk dat ze vroegen of je mee wilde doen. Ik duim voor je dat het goed gaat... maar daar ben ik eigenlijk helemaal niet bang voor.
    Lieve Merijn... weer heel veel groetjes, knuffels en kusjes uit het "braakliggend terrein van Nederland."

  • 30 Januari 2014 - 17:52

    Tante LL:

    Hahah, die Marijntje!
    Leuk hoor........ga zo door.
    x

  • 30 Januari 2014 - 18:21

    Letty:

    Ondanks dat jij zo aardig bent tegen je Limburgse vrienden kan ik het toch niet laten om even te reageren vanuit dat stukje braakliggend terrein ;-)
    Kei leuk om weer wat te lezen!! Ik was al bang dat er iets anders tegenover die gitaar stond.... Gelukkig voor jou is het "maar" 25 liedjes van buiten leren tokkelen!! Het zal vast goed gekomen zijn.
    Geniet met volle teugen Marijn, dat doe ik ook van jouw prachtige verhalen!!
    Liefs uit Limburg!!!!!

  • 31 Januari 2014 - 07:22

    Loes:

    Jeetje... Gaaf zeg. Waarom word je geen schrijver.... je schrijft erg vlot! En wat is die Sandrine toch enthousiast Haha! Veel groetjes uit Nimwegen.

  • 31 Januari 2014 - 13:17

    Ron:

    Ha Merijn,

    En hoe is je optreden verlopen? En maak je geen zorgen, feestbeest dat je bent, snap ik best dat ik pas na het Tet-"offensief" een coherente reactie mag verwachten. :o)

    Super vet om te zien dat je je nog steeds super vermaakt.

    Geniet er van!
    Alaaf,
    Ron


  • 31 Januari 2014 - 16:48

    Jacqueline:

    Ja, ook hier vage Henk! Of liever gezegd getrouwd met vage Henk.

    Jemig wat n verhaal weer. En wat leef je relaxt al een doen wat goed voelt. Heerlijk!!!
    Kom maar op met die analyses over taxichauffeurs en rare vragen / vreemde gewoontes / al dan niet geoorloofde Haha NOT blauwe ogen/ of pedagogische vragen.
    Ben zeer benieuwd hoe dit alles jou visie op de orthopedagoog in Nederland gaat veranderen.


    Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het verloop van het cruise verhaal. Maar goed, dat vertel je vast in je volgende verhaal.
    En euhhhh hoe wast optreden?????????
    Groeten uit n zonnig Eersel.

  • 31 Januari 2014 - 17:25

    Guus B.:

    Hey Merijn,

    Dat klinkt wel allemaal heel apart wat je daar meemaakt, maar wel super gaaf.
    Ben benieuwd hoe het is gegaan met je optredens hahahaha.......

    Veel plezier nog en groeten vanuit Limburg

  • 31 Januari 2014 - 23:02

    Lisanne:

    Yoooo hahaha!
    Briljant weer. Ben heel benieuwd hoe je het ervan af hebt gebracht met het bassen!
    Echt chill dat je zo'n mooie tijd hebt daar.
    En ja die Vietnamezen he. Leuke mensen maar af en toe een stelletje simpele apen:p

    Gewoon weer heel veel plezier, feest, zuip, muziek, gezelligheid, avontuur en voer voor mooie verhalen gewenst^^

    Groetjes!
    van Eersel

  • 01 Februari 2014 - 16:07

    Sandrine:

    Oeps.... sorry voor de vele reacties, probleempjes met mn telefoon en internetverbinding hier in argentinie :P. Je mag er best een stuk of 6 verwijderen hoor ;)

  • 05 Februari 2014 - 15:26

    Wieteke:

    Hehe.
    nu voor jou dan nog een vietnamees gelukkig nieuwjaar en een super 2014. Maar als ik dat zo lees is die wel goed begonnen. Kei veel plezier nog en op naar weer een prachtig verhaal. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Da Nang

Hanoi

Beste Mensen
Voordat ik met mijn verhaal begin wil ik jullie allen bedanken voor de lieve sms’jes, mailtje, knuffels en wat al niet meer. Erg bedankt daarvoor!!!

Ik zal proberen kort en bondig te zijn. De reis was super. Weggebracht door Joost en in een vliegtuig gezeten die voor 60% gevuld was. Werden erg verwend. Met ruim 3 uur vertraging kwam ik aan in Hanoi. Na alle controles te hebben gehad stond er een klein ventje te wachten met mijn naam erop. Verrast als ik was (had maar half door gegeven dat ik naar Hanoi zou komen, zonder gegevens en met die vertraging) liep ik naar hem toe. In heeeeel slecht en gebrekkig Engels kwam ik er achter dat dit manneke 26 jaar was. Heel veel meer informatie kreeg ik niet binnen. Ik kon hem gewoon echt niet verstaan. Dus tijdens de busreis maar veel geglimlacht en vaak “ja” geknikt met mijn hoofd.

Ondertussen was ik met mijn gedachte aan het afdwalen over mijn nieuwe werk voor een Non-Profit Organisation...... Tussen de rijstvelden..... in een klein huisje bij een bos..... waar ik 5 uur per dag zou moeten onderwijzen om 3 maaltijden te krijgen. Op zeer brute maar vakkundige Vietnamese wijze, werd mijn romantische droom door de spreekwoordelijke “Jochem” aan gort geslagen. Uitgestapt met dat ventje stond ik voor een mega flat afstammend uit de Sovjet tijd. Bam en daar ging mijn droom. De binnenkant was niet veel meer soeps dan de buitenkant. Op verdieping 9 kwam ik aan in het “Volunteers House” waarbij het me niet veel moeite kostte om me binnen enkele second een Pool te voelen. Samen met 8 andere zou ik hier komende tijd wonen. Ik ben niet echt heel erg gesteld op privacy.... Maar zoets... Nee dat had ik me niet echt voorgesteld. Ik was ondertussen erg moe en viel direct in slaap op de bank. Weet niet of dat de bedoeling was maar ik kon niet anders (volgens mij moest ik direct voor de klas maar jah). Na een paar uur geslapen te hebben kwamen andere mensen terug. Dat was in een woord geweldig!!!! Antonie (Italiaanse jongen, Lilac (Duits Meisje), en Blandine (Frans Meisje) vertelde me veel over de organisatie maar ook over Vietnam. Ondertussen kwam ik er achter dat die “arme straatkinderen” 6 euro per les betaalden :S..... Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om de link te leggen dat dit “Non-Profit” gebeuren dan ook niet zo Non-Profit was als ze zich voor deden. Na dit nieuws heb ik zo vriendelijke mogelijk bedankt en de directeur die al klaar stond met het contract duidelijk gemaakt dat ik iets anders zocht dan dit. Het leek of hij water zag branden... Hij stelde wel nog wat vragen maar met dit wederom slechte Engelse gebrabbel wat ik niet kon verstaan, kon ik alleen maar glimlachen maar nu wel “Nee schuddend”. Antonie heeft toen samen met mij een Hotel gezocht in het centrum van Hanoi. Al met al een vage ervaring MAAAAAR wat dus wel heel positief en leuk is, is dat ik hier om te beginnen meteen vanaf het begin 3 leuke contacten heb waarmee ik ook een aantal keer mee naar het centrum van Hanoi ben geweest en ja de nodige wodka (Standaard) heb geconsumeerd.

Het leven is hier verder goed. Soms wat sneu om te zien hoe kwetsbaar de Vietnamees zich opstelt tegen een Europeaan (lees iemand met een witte huid). Maar goed de meeste die in dit soort landen zijn geweest zullen zich dat wel kunnen voorstellen. Wat erg vet is, is dat er in de buurt van het Hotel een restaurant is waar ze een piano hebben. Tot twee keer toe heb ik daar ook al een klein concertje gegeven waarbij zelfs 1 keer een grote groep (gasten en personeel) in een kring rond de piano kwam staan en na elk nummer een indrukwekkend applaus gaven. Slecht als ik ben.... genoot ik hiervan maar heb tevens gezegd dat artiesten in Nederland meestal een Ferme Pint krijgen als ze optreden. Na twee goed gevulde units kon ik het niet laten om er een “Cisje” inclusief zang er tegen aan te Klatsen. Ik wil niet weten wat ze dachten en ik hoop ook niet dat ik mezelf terug zie maar ik vond het wel leuk!!! Dus Nooien... als jij op korte termijn uitnodigingen krijgt vanuit de regering van Vietnam om een Cisje te komen doen dan weet je waarom ;).

Verder is het leven hier prima en zou ik hier nu al maanden kunnen spenderen maar dat is niet mijn insteek (om te reiziger/vakantieganger uit te hangen). Daarom heb ik het Hotel tot komende maandag en ga ik daarna naar Sapa. Daar is ook grote vraag naar vrijwilligers/docenten en dit gebied is een heel stuk minder welvarend (lees arm). Ik ben benieuwd of daar mijn idealistische gedachte wel worden bevredigd. Als dit niet het geval heb ik nog een plan B. Dit plan houdt in dat ik een Motor koop.... en dan via de oostkust heel relaxed in een aantal weken naar Saigon rijd (slordige 1000 km). Daar aangekomen wil ik dan een trip plannen naar Cambodja..... om daar de acties door te zetten.

Maar goed voor het zover is vanavond en morgen eerst twee feestjes (verjaardag + afscheidsfeest van iemand) :P. Sorry pap.... het gaat hier gewoon door ;).... maar mijn gemeende excuses.

Als ik informatie heb over een nieuwe stek laat ik het natuurlijk weten.

Voor nu.....
Heel veel groeten uit Vietnam....

Alleeee
Merijn

Recente Reisverslagen:

06 December 2014

Trouwen(s)???

21 September 2014

Oproep!

25 Juli 2014

Dankbaar, Dankbaarst, Dankbaarheid;)!!!

15 Maart 2014

(Merijn) De Vietnamees

06 Februari 2014

De acht van DaNang!
Merijn

Actief sinds 30 Nov. 2013
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 15284

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 26 November 2014

Hanoi

10 Januari 2014 - 10 Januari 2014

(t)Huis

Landen bezocht: