(t)Huis - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu (t)Huis - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu

(t)Huis

Blijf op de hoogte en volg Merijn

10 Januari 2014 | Vietnam, Da Nang

Voordat het literair geweld weer losbarst, wens ik alle lezertjes, vanuit Vietnam, een super 2014! Hier zijn weer de nodige fratsen gebeurd dus zet u zelf schrap. De foto's zijn helaas van matige kwaliteit. Ondanks dat, zeg ik het vertrouwen in mijn "Huawei" telefoon nog niet op....

Even in het kort hoe ik Catba verliet.
Op Catba Island leerde ik Linda kennen (Nederlands vrouwke). Na wat gegeten te hebben spraken we 's avonds weer af in de kroeg. Via Linda kwam ik in contact met Gwan en via Gwan kwam ik in contact met “The Beast” (Larry) waarmee ik een druppel later een leuk gesprek had aan de plaatselijke bar met deze toch wel stoere gast (vandaar ook "The Beast"). Twee pintjes later gaf hij het adres van een maat van hem in Haiphong. Ook gaf hij een telefoonnummer van een wiskunde docent die hij verder ook niet echt goed kende. Dus direct de stoute schoen aangetrokken en de volgende dag in mijn eentje een enkeltje Haiphong gedaan.... Op weg naar het “locatie onbekend”.

Aangekomen in Haiphong werd ik opgewacht door Neil. Deze Schotse jongen die ik nog nooit eerder had gezien was ook werkzaam als docent. Wel je raadt het al... Als je elkaar niet kent waar ga je dan heen??? Tadaaaa een lekkere pint drinken in de kroeg :). Dus met al mijn bagage stapte ik op de motor en niet veel later genoot ik van het plaatselijke Vietnamese Bier. Voor 5.000 dong kun je hier overal een heerlijke 0,3 Liter pint kopen.... Klinkt heftig, vooral als de onwetende medemens op dit moment nog niet weet dat 30.000 dong ongeveer 1 euro is. Na een pint of twee was het ijs gebroken... en werd ik door Neil uitgenodigd om in zijn huis tijdelijk te komen wonen. Dat liet ik me geen tweede keer zeggen. In een groot huis woonde hij met zijn vriendin (“Jazzz”) en met een Australisch meisje (Ireen). Allen docent voor een organisatie met gratis accommodatie. Een chille sfeer in een groot huis waar ik mijn eigen kamer kreeg. Als tegenprestatie dat ik hier gratis mocht wonen, poetste ik vaak de woonkamer en de keuken want na menig avond, kon een poetsbeurt geen kwaad (vergelijkbaar met “Janet” toestanden). Ondertussen heb ik ook de mensen hier verslaafd gemaakt aan “Koehandel” (“Farmer” ). Toch wel wennen, om met wat stabielere figuren dit spel te spelen. Naast Farmer, werd de dag ook gevuld met relaxen, motorrijden, film kijken en wat cultuur snuiven door middel van een bezoekje aan de plaatselijke bar. Een paar dagen later heb ik met deze mensen ook kerst gevierd. Voor kerst werden er een 12 tal mensen uitgenodigd en werd een kerstdiner gemaakt door Chef-kok Ireen. Een betere tijd voor het ontmoeten van deze aardige mensen kon dus ook bijna niet. Echt geweldig.

Maar dude, hoe zit dat dan met je werk betreft wiskunde???? Tja het is een redelijk maf verhaal. Ik kwam (de dag nadat ik introk bij dit “studentenhuis”) in contact met ene Kien (mannelijke docent). Na een gesprek van +- 5 minuten, zonder het laten zien van diploma’s, en bij een plaatselijke bar, had ik een baan. Overigens, met een bar bedoel ik, kleine kinderkrukjes, met een klein tafeltje, waar een bakje zonnepitjes op staat, aan de rand van een weg/stoep. Als je op een krukje gaat zitten (+- 30 cm hoog) komt er een vrouwke en vraagt wat je wil drinken. Maar goed, terugkomend op het gesprek had ik al vrij snel in de gaten dat deze man zijn “professionaliteit” liet schieten voor zijn gevoel op andere plaatsen. Iets vaker dan normaal raakte deze man mij dan ook aan (alleen maar bij schouders hoor;). Maar goed... op dat moment werd ik “gestreeld” door de gedachte dat ik verdorie op korte termijn voor een collegezaal zou staan en daar wiskunde (statistiek) zou moeten onderwijzen.

De volgende dag zou ik meteen al in de namiddag mijn eerste (gast)college geven. Dus op tijd naar bed. De stof was vergelijkbaar met de statistiek die ik kreeg op de Radboud Universiteit, dus dat kwam goed uit! Diezelfde nacht kreeg ik in dramatisch Engels al gelijk wat kleffe sms'jes. Maar goed... niet op gereageerd. Ik stond rond een uurtje of 9 op.... Stapte met mijn goede been uit het verkeerde bed, en verwisselde mijn wat flodderige Jack (waar ik me 9 van de 10 keer mee vertoon:) voor een mooie zwarte blouse met goede Jeans. Ik poetste mijn schoenen en niet veel later vertrok in een taxi naar Universiteit onbekend. Daar aangekomen stond ik een paar tellen met mijn mond open. Werkelijk prachtige gebouwen (groot), met veel studenten, allen in een zeer net pak. Ik was aangekomen bij de Marine Universiteit. Deze Universiteit leidt studenten op om kapitein te worden van de grotere boten (scheepvaart). Nog steeds was ik onder de indruk. Ik keek naar de gebouwen en naar de kunstwerken (betreft scheepvaart), had ik niet door dat een groepje studenten zich op mij heen had verzamelt. Op vriendelijke toon spraken ze mij aan. “Gelukkig” merkte ik al snel dat hun Engels niet als "native" was. Een paar tellen later zag ik pas Kien waarbij zijn “professionaliteit” wederom weer tot een dieptepunt was gedaald. Met een kleffe ondertoon nodigde hij mij uit om zonder mijn Schotse maten vanavond langs te komen bij hem thuis. Elk gesprek waarin ik begon over de school, studenten , college’s etc. wist hij zou te draaien dat het maar steeds over een ding ging.

Uiteraard niets tegen onze homoseksuele medemens. Zoals jullie weten was “de Janet” een goed lopende kroeg in het hartje van Nijmegen waar zowel homoseksuele, transgenders, als Medo’s meer dan welkom waren! Tevens bood deze kroeg ook onderdak aan werkelozen en minder bedeelden in onze samenleving. Voor de laatst genoemde doelgroepen was dit in hardnekkige tijden vaak hun enige uitvlucht..... Maar terugkomend op deze “wonderlijke” man, dit voelde wederom niet goed.

Toch heb ik daar een wiskunde college bijgewoond (overigens niet van Kien) en heb ik zelf ook even voor de zaal gestaan. Niet echt lang maar toch lang genoeg (15 min) om deze ervaring als een ware kick te omschrijven. Na het college herhaalde het tafereel zich met Kien. Tja.... het wordt eentonig. Maar ook voor deze baan heb ik bedankt. En nee hoor, ik heb hier absoluut geen moeite mee... ik vind het eerder gaaf dat ik zo’n dingen mee maak.

Na een weekje in Haiphong te hebben gewoond ben ik samen met Sim en Sam (nee geen stripfiguren) richting Hanoi gegaan. Sam(uel) and Sim(on) waren de buren in Haiphong (ook docenten). Hanoi zou the "place to be" zijn met Nieuwjaar. Overigens wordt Nieuwjaar niet echt gevierd hier. Vietnam viert namelijk het Aziatische Nieuwjaar wat plaatsvindt 30 januari. Maar goed. Op de dag zelf kwam iedereen vanuit Haiphong richting de hoofdstad en waren we al snel met een groep van 12 man. Klinkt allemaal heel spannend en vol verwachting.... Maar zo goed als mijn kerst was, zo sslecht/dramatisch was mijn Nieuwjaar. In een kroeg ergens in Hanoi werd ik op mijn rug getikt met de mededeling dat het al 2 minuten over twaalf was (ik had geen horloge). Geen aftelling, geen vuurwerk, geen oliebol, geen gezoen;), helemaal niets........ Op dat moment had ik het ook even zwaar te halen en ben ik ook redelijk op tijd naar huis gegaan. Maar goed... ik troost mezelf met de gedachte dat het 30 januari hier het dak eraf gaat.

Maar liefst 4 avonden vuurwerk, twee weken vakantie, 10 dagen festivals in de stad met verschillende podia.... dus hoop dan de schade in te halen.Ondertussen ben ik met Sim en Sam naar het midden van Vietnam gereisd (DaNang). Wat is het hier toch prachtig! Goede temperatuur (26 graden), heel veel zandstranden met een zwembare zee, een markt en eindelijk een zeer schone stad. We hebben dan ook de stoute schoen aangetrokken en hier een huis gehuurd voor tenminste 3 maanden. Een groot huis huis, 250 meter van het strand, in een rustige wijk. Menig avondje (nacht) neem ik dan nog even een duik na meestal een indrukwekkende pot “Farmer” te hebben gespeeld.

Sorry mensen, ik weet hoe koud het gaat worden komende week ;). Maar om het goed te maken.... Mocht er nog iemand denken, Nederland vrek maar, ik ga richting Vietnam.... dan bieden wij prachtige kamers, inclusief badkamer en al aan voor 6 euro (das overigens serieus dat wij hier kamers aanbieden ). Uiteraard kost dit ons ook wat geld.... dus het wordt nu echt tijd om te gaan werken. Komende maandag ga ik dan ook persoonlijk langs wat scholen.... Maar meer daarover in mijn volgende verhaal.

Mijn kerstkaarten voor de familie zijn helaas niet aangekomen maar terug gestuurd naar de plaatselijke postkantoor in Hailang. Maar ik probeer ze een dezer dagen nog een keer te posten. Maar hier alvast een digitale kerstkaart.

Vûr de Famelie
Leve Menssên. Ik wil degeine öet Blirick, Tegelen en Roosendaal, ein pèrsoonliêk berichje gêvën. Ik höpe det de ganze famelie een fien Kerst en een goï Niejoâr hëb gehad. De bèste winsen öet Vietnam. En neet tè veul büizen, wal kleppen ;). En dànke vur de fijne bèrïchtjês.

Hiel viel greutjes en Haije he,
Merijn

  • 11 Januari 2014 - 17:04

    Yvonne:

    Hahaha mooie afsluiter!! En wat n verhaal weer.geweldig om te lezen ga zo door. Groetjes yvonne

  • 11 Januari 2014 - 17:42

    Tante Peet:

    Ha jongen. Wat fijn om weer iets van je te horen.
    Jeetje... wat maak je allemaal mee: barretjes, café's, eten en drinken...
    O ja: en ook 1 x 15 minuten college gegeven!! Je zult wel bekaf zijn, of niet?? Zal ook eens aan mijn directeur vragen of ik op deze manier toch mijn volledige salaris krijg...
    Haha, nee hoor jong... geniet er maar van!! Dit is een ervaring voor je hele leven.
    Ik stelde me echt even voor hoe jij op die brommer zat met: je hele hebben en houwen. Lijkt me echt lachen!!
    En zoals ik je al beloofd had... met oud op nieuw hebben we ook aan jou gedacht!! Al zul jij wel (door het tijdverschil) in je bed hebben gelegen!!
    Wat schrijf je trouwens goed in ons dialect... Je kunt wel zien dat jij all-round bent!! Misschien kun je, als je weer terug in Nederlands bent, bij ons les komen geven!!!! Ik houd wel een plaatsje voor je vrij!!
    Lieve jongen, weer heel veel groetjes uit het prachtige Tegelen en een hele dikke kus van tante Peet.

  • 12 Januari 2014 - 22:46

    Ton Cornelissen:

    Ha die Merijn,
    Zo te horen gaat het prima met je. Wat schrijf je leuk zeg.
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt en schijnbaar leer je ondertussen ook een heleboel.
    Merijn geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden.
    Jongen veel liefs,
    Ton

  • 13 Januari 2014 - 07:28

    Inge:

    Wat schrijf jij toch mooi (grappig maar toch serieus)!!!! Elk verhaal lees ik graag!!!

  • 13 Januari 2014 - 21:40

    Wieteke:

    Hey hey,
    Wat een mooi verslag. Echt kei leuk om ze iedere keer weer te lezen.

    gr wieteke

  • 16 Januari 2014 - 12:25

    Niek Van De Klundert:

    Leuk om te lezen Merijn! Als het met de wiskunde niet lukt kun je altijd nog reisverslagen gaan schrijven!

  • 16 Januari 2014 - 14:12

    Ingmar:

    Wa'n vent bende ook hè....

  • 18 Januari 2014 - 11:39

    Jacqueline:

    Hadie Merijn.

    Zo,ik ben nu pas bekomen van het contact wat we onlangs hadden. Hahahah het was n echte schok, maar wel n aangename. ;-)
    Met oud en nieuw hier heb ik natuurlijk [zoals beloofd] eerst n glas gedronken op Sandrine en daarna een op jou. [ of zou de fles leeg hebben gemoeten?]

    Nu ff serieus.
    Jemig man wat schrijf je weer n leuke verslag. En wat je allemaal niet mee maakt en vooral ook wie je ontmoet of tegenkomt. Bietje jaloers ben ik wel.
    Dat lesgeven komt vast goed, langzaam met veel geduld. Maar ooit wordt het n volledige baan hoor, daar ben ik van overtuigd.
    Ga je meteen voor de directeurs functie dan raad ik je aan om ff n pak op maat te laten maken voor n euro of wat.
    Maar alle gekheid op n stokje. Wie wil jou nou niet op z'n school.

    Op n brommertje met je uitrusting komisch gezicht. Zie het zo voor me. Maar wat moet dat moet. toch?

    Ik wens je ook de 30e nogmaals een heeeeeel gelukkig nieuwjaar. Ben benieuwd hoe je dat gaat beleven daar.

    En wat betreft het geheimschrift voor jou familie. SORRY mensen maar ik heb het kunnen lezen.

    houdoe uit eersel


  • 18 Januari 2014 - 19:17

    Lei Mattheijssen :

    Ha ouwe rocker, wat weer een prachtig verhaal zeer zeker dat verhaal over die Schot
    even een tip een vla bodem in de broek doet wonderen
    Heb afgelopen week mijn 62ste verjaardag gevierd, met o.a. Wiek en Ineke
    Michiel en Yvonne, de pintekes Warsteiner gingen er behoorlijk goed in en waren
    niet veel duurder dan dat ding dong bier in Vietnam
    Met op de achtergrond de nieuwste c.d. van Motor Head, werd menig kratje
    soldaat gemaakt, wens jou weer heel sucses en wijsheid toe

    een nog ouwer rocker uit Blerick en natuurlijk Tante Ali

  • 20 Januari 2014 - 22:28

    Anja:

    Ha die wereldreiziger
    Wat heerlijk om jouw avonturen te volgen, jij loopt in ieder geval niet in 7 sloten tegelijk.
    En er ligt in ieder geval een toekomst als schrijver voor je weggelegd.
    Lieve Merijn ik hoop dat je nog heel veel mooie avonturen mag mee maken
    lieve groeten uit Eersel

  • 23 Januari 2014 - 12:55

    Lisanne:

    Yooo Merijn!
    Supertof om te lezen weer! Veel herkenbaar ook, al heb jij natuurlijk een heeele andere reis dan ik. Supervet wat je allemaal meemaakt, en leuk dat je zoveel leuke mensen ontmoet^^ Ben behoorlijk jaloers.
    Geniet er nog van daar!
    Groetjes, niet uit Eersel, maar wel van van Eersel ^^
    Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Da Nang

Hanoi

Beste Mensen
Voordat ik met mijn verhaal begin wil ik jullie allen bedanken voor de lieve sms’jes, mailtje, knuffels en wat al niet meer. Erg bedankt daarvoor!!!

Ik zal proberen kort en bondig te zijn. De reis was super. Weggebracht door Joost en in een vliegtuig gezeten die voor 60% gevuld was. Werden erg verwend. Met ruim 3 uur vertraging kwam ik aan in Hanoi. Na alle controles te hebben gehad stond er een klein ventje te wachten met mijn naam erop. Verrast als ik was (had maar half door gegeven dat ik naar Hanoi zou komen, zonder gegevens en met die vertraging) liep ik naar hem toe. In heeeeel slecht en gebrekkig Engels kwam ik er achter dat dit manneke 26 jaar was. Heel veel meer informatie kreeg ik niet binnen. Ik kon hem gewoon echt niet verstaan. Dus tijdens de busreis maar veel geglimlacht en vaak “ja” geknikt met mijn hoofd.

Ondertussen was ik met mijn gedachte aan het afdwalen over mijn nieuwe werk voor een Non-Profit Organisation...... Tussen de rijstvelden..... in een klein huisje bij een bos..... waar ik 5 uur per dag zou moeten onderwijzen om 3 maaltijden te krijgen. Op zeer brute maar vakkundige Vietnamese wijze, werd mijn romantische droom door de spreekwoordelijke “Jochem” aan gort geslagen. Uitgestapt met dat ventje stond ik voor een mega flat afstammend uit de Sovjet tijd. Bam en daar ging mijn droom. De binnenkant was niet veel meer soeps dan de buitenkant. Op verdieping 9 kwam ik aan in het “Volunteers House” waarbij het me niet veel moeite kostte om me binnen enkele second een Pool te voelen. Samen met 8 andere zou ik hier komende tijd wonen. Ik ben niet echt heel erg gesteld op privacy.... Maar zoets... Nee dat had ik me niet echt voorgesteld. Ik was ondertussen erg moe en viel direct in slaap op de bank. Weet niet of dat de bedoeling was maar ik kon niet anders (volgens mij moest ik direct voor de klas maar jah). Na een paar uur geslapen te hebben kwamen andere mensen terug. Dat was in een woord geweldig!!!! Antonie (Italiaanse jongen, Lilac (Duits Meisje), en Blandine (Frans Meisje) vertelde me veel over de organisatie maar ook over Vietnam. Ondertussen kwam ik er achter dat die “arme straatkinderen” 6 euro per les betaalden :S..... Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om de link te leggen dat dit “Non-Profit” gebeuren dan ook niet zo Non-Profit was als ze zich voor deden. Na dit nieuws heb ik zo vriendelijke mogelijk bedankt en de directeur die al klaar stond met het contract duidelijk gemaakt dat ik iets anders zocht dan dit. Het leek of hij water zag branden... Hij stelde wel nog wat vragen maar met dit wederom slechte Engelse gebrabbel wat ik niet kon verstaan, kon ik alleen maar glimlachen maar nu wel “Nee schuddend”. Antonie heeft toen samen met mij een Hotel gezocht in het centrum van Hanoi. Al met al een vage ervaring MAAAAAR wat dus wel heel positief en leuk is, is dat ik hier om te beginnen meteen vanaf het begin 3 leuke contacten heb waarmee ik ook een aantal keer mee naar het centrum van Hanoi ben geweest en ja de nodige wodka (Standaard) heb geconsumeerd.

Het leven is hier verder goed. Soms wat sneu om te zien hoe kwetsbaar de Vietnamees zich opstelt tegen een Europeaan (lees iemand met een witte huid). Maar goed de meeste die in dit soort landen zijn geweest zullen zich dat wel kunnen voorstellen. Wat erg vet is, is dat er in de buurt van het Hotel een restaurant is waar ze een piano hebben. Tot twee keer toe heb ik daar ook al een klein concertje gegeven waarbij zelfs 1 keer een grote groep (gasten en personeel) in een kring rond de piano kwam staan en na elk nummer een indrukwekkend applaus gaven. Slecht als ik ben.... genoot ik hiervan maar heb tevens gezegd dat artiesten in Nederland meestal een Ferme Pint krijgen als ze optreden. Na twee goed gevulde units kon ik het niet laten om er een “Cisje” inclusief zang er tegen aan te Klatsen. Ik wil niet weten wat ze dachten en ik hoop ook niet dat ik mezelf terug zie maar ik vond het wel leuk!!! Dus Nooien... als jij op korte termijn uitnodigingen krijgt vanuit de regering van Vietnam om een Cisje te komen doen dan weet je waarom ;).

Verder is het leven hier prima en zou ik hier nu al maanden kunnen spenderen maar dat is niet mijn insteek (om te reiziger/vakantieganger uit te hangen). Daarom heb ik het Hotel tot komende maandag en ga ik daarna naar Sapa. Daar is ook grote vraag naar vrijwilligers/docenten en dit gebied is een heel stuk minder welvarend (lees arm). Ik ben benieuwd of daar mijn idealistische gedachte wel worden bevredigd. Als dit niet het geval heb ik nog een plan B. Dit plan houdt in dat ik een Motor koop.... en dan via de oostkust heel relaxed in een aantal weken naar Saigon rijd (slordige 1000 km). Daar aangekomen wil ik dan een trip plannen naar Cambodja..... om daar de acties door te zetten.

Maar goed voor het zover is vanavond en morgen eerst twee feestjes (verjaardag + afscheidsfeest van iemand) :P. Sorry pap.... het gaat hier gewoon door ;).... maar mijn gemeende excuses.

Als ik informatie heb over een nieuwe stek laat ik het natuurlijk weten.

Voor nu.....
Heel veel groeten uit Vietnam....

Alleeee
Merijn

Recente Reisverslagen:

06 December 2014

Trouwen(s)???

21 September 2014

Oproep!

25 Juli 2014

Dankbaar, Dankbaarst, Dankbaarheid;)!!!

15 Maart 2014

(Merijn) De Vietnamees

06 Februari 2014

De acht van DaNang!
Merijn

Actief sinds 30 Nov. 2013
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 15296

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 26 November 2014

Hanoi

10 Januari 2014 - 10 Januari 2014

(t)Huis

Landen bezocht: