Brabant! - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu Brabant! - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Merijn Mattheijssen - WaarBenJij.nu

Brabant!

Blijf op de hoogte en volg Merijn

18 December 2013 | Vietnam, Hạ Long

Lieve Mensen

Nogmaals dank voor de leuke berichten die ik nog steeds dagelijks ontvang. Ik dacht het wordt tijd voor verhaaltje II. Overigens wordt aangeraden, mensen met een zwak Brabants hart, niet verder lezen!!! Excuses voor het ongemak.

Toch verder lezen? Ik was in Hanoi waar ik ongeveer 5 dagen verbleef. Op dag 4 werd het tijd om mijn kamer wat op te ruimen en de vuile was bij elkaar te zoeken. Aangezien dit best wel een berg was, bond ik het in de Brabantse vlag die ik op het afscheidsfeest had gekregen en bracht het naar de wasserij. Daar aangekomen begonnen de mensen best wel oneerbiedig te lachen om deze Brabantse vertoning. Maar goed... Stoïcijns liep ik terug naar mijn hotel. De volgende dag liep ik terug naar deze wasserij en daar lag een mooi pakketje op mij te wachten. Een beetje achterdochtig bekeek ik het pakketje. Na inspectie miste ik.... jawel de Brabantse vlag. Zonder dat ik meteen uit mijn slof schoot vroeg ik vrij vriendelijk waar deze vlag was. Doodleuk zei een wat ouder vrouwtje (in gebarentaal) dat ze dacht dat dit een vot was en had deze vlag bij het grofvuil gezet. Toen ik dat hoorde daalde mijn gemoedstoestand tot onder het vriespunt. Oke, natuurlijk respect voor een wat ouder “vrouwke” maar kom op... Mijn mooie vlag bij het grofvuil zetten en daar dan ook nog weinig om geven. Ik dacht: Merijn, hoe kan ik dit “vrouwke” een beetje op haar plaats zetten voor haar daad en aangeven dat er met Brabanders niet valt te spotten. Enkele seconden later zag ik het licht.... Ik bestelde op een vriendelijke manier 2 pinten. Op het moment dat deze mevrouw mij twee pinten bracht, stond ik op, pakte deze pinten, dronk deze zo snel mogelijk op als ik kon, en klatste ik deze pinten wat nonchalant op de tafel en liep weg. Zo... dat had ik eens mooi gedaan :). Uiteraard had ik wel alles “netjes” afgerekend, maar ook direct afgerekend met deze kwalijke vorm van zaken doen. Dus vanaf dit moment reis ik zonder Brabantse identiteit in Azië. Dat was voor mij ook het moment om Hanoi te verlaten.

Na een busreis van +- 8 uur (de mensen bij de ticketbalie vertelden me dat de reis ongeveer 3 uur zou duren) kwam ik aan Champa. Een mooie stad in het oosten van Vietnam. Ik ging naar deze stad omdat ik daar direct aan de slag kon als docent (betaald). Wat is er mooier dan voor de klas te staan en studenten te onderwijzen over het zeer mooie Brabant (beter bekend als indoctrinatie). Aangekomen in de stad voelde ik me binnen een uurtje of 3 zwaaaaaar k*t. Leek wel of deze mensen nog nooit een buitenlander (lees iemand met witte huid) hadden gezien. Ik werd letterlijk behandeld als een Messi in het kwadraat. Foto’s, aanrakingen, hele families die naar buiten kwamen gerend.... ik weet het niet maar als een lopend object kon ik met niemand maar dan ook met niemand communiceren. Ook was er helemaal niets in het Engels aangegeven. Dus alles was steeds weer een raadsel (o.a. eten) en als niet-vleeseter ook soms best lastig. Mijn eten kocht ik daarom voornamelijk (bananen) op de markt. Overigens hadden ze daar ook nog nooit gehoord van dierenwelzijn. O.a. Hondjes die in een iets te klein kootje aan het wachten waren tot ze geconsumeerd werden. Bah!!!!! Liefst zou ik ze allemaal opkopen en vrijlaten.... Maar goed, het is de Vietnameese cultuur, waar ik mijn ogen niet voor sluit. Mijn persoonlijke en misschien wel enige hoogtepunt van deze stad was dat ik een wat oudere man trof bij het avondeten waarbij het enige middel van communicatie “samagon” was. Ik zette mijn beste beentje voor, met steeds in mijn achterkop dat Aziaten minder goed tegen alcohol kunnen (zij missen een bepaald enzym). Dit mocht “helaas” niet baten. Om de 3 minuten werd dan ook vrolijk het glas geheven met als resultaat een kater waar je “U” tegen zegt. Maar goed.... Ondanks dat de communicatie alleen bij lachen en bij pictogramma tekenen bleef, was het wel een leuke avond! De volgende dag voelde ik me nog steeds niet chill (had overigens niets te maken met de kater). Het eerder beschreven tafereel, herhaalde zich. Het klinkt misschien wat oppervlakkig zoals ik het schijf, maar het voelde echt niet chill. Dus tijd om wederom te bedanken voor de job en mijn biezen te pakken.

Gelukkig de busreis overleefd (ben wat gewend maar dit)...... Die mij naar Halong-City bracht. Een werkelijk prachtig gebied met een zandstrand zoals we dat in Nederland kennen. Menig avond heb ik hier met de gitaar gezeten (had in Hanoi een mooie gitaar gekocht) en een “Cisje” gezongen. Ook Guus ontbreekt dan meestal niet aan mijn repertoire. Er zijn inmiddels dan ook een paar knallers zoals (Ka-de-ka-deng, en een Schouder om op te huilen) toegevoegd. Het duurde dan ook niet lang voordat ik in contact kwam met de locals die wel Engels spraken. In een woord GEWELDIG!!!!! Zo leerde ik ook Winny kennen. Een meidje van 23 waar ik heeeeeel veel respect en waardering voor heb gekregen. Als “arme farmer” heeft zij de stap durven maken om in haar eentje naar Halong-City te gaan en werkt zij inmiddels in een hotel. Daarnaast studeert zij zelfstandig Engels en Chinees. Wat ik erg typerend aan haar vond was dat zij minder “please’nd” was, als de gemiddelde Vietnamees. Als persoonlijke “Guide” vertelde ze me veel over de omgeving, de cultuur en haar leefstijl en nam ze me mee naar de Halong Islands. Prachtig allemaal! Hoewel ik deze omgeving en de mensen als super heb ervaren, heb ik toch besloten om na een dag of 8 te vertrekken.

Vier dagen geleden aangekomen in Camba. Ook een prachtig gebied. Ik ben niet snel onder de indruk van de omgeving maar hier vind ik het echt super mooi. Als “jungske” keek ik naar de Film Jurassic Park en had ik het idee dat op het moment dat die mensen naar het park gaan door middel van een helikopter het landschap erg gemaakt en nep moest zijn. Tot gisteren dacht ik dit.... Tot ik zelf dit woeste landschap zag. Heel mooi. Het is hier wel erg westers en je ziet dan ook veel reizigers die hier in hun eentje zijn. Een erg leuke plek dus om veel mensen te ontmoeten. Morgen maak ik met een groepje schotten een boottocht en ga ik misschien ook wel snorkelen. Ben benieuwd!!!!!

Verder gaat het goed. Voel me erg fit en heb zin om (over een tijdje) aan de slag te gaan. Maar eerst genieten. Zo meteen ga ik wandelen in het natuurpark. En kijk ik wel wat er op mijn pad komt. Heb begrepen dat hier ook slangen zitten. Maar gek genoeg boeit me dat steeds minder. Ook heb ik nog amper aandacht voor een eventueel spuitje die ik zou moeten krijgen als ik gebeten word door een (straat)hond of ander beest. :).

Betreft werk.... Daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Lopen veel verschillende dingen (sollicitaties), en voor ik van het dak af wil schreeuwen wat voor werk ik dan wel niet heb .... Wil ik eerst wat zekerheid ;). Maar heb er alle vertrouwen in dat het goed komt :)!!!!!

Hoe is het verder in Nederland? Ik volg het nieuws zo nu en dan.... Hoor dat er geruchten gaan dat PSV volgend jaar in de “Jupiler” compititie speelt. Ach tja... Komt wel weer goed Michiel ;). Pak er gewoon een goede pint op (Un Jupiler ;).

Heel veel groetjes uit Vietnam....
Merijn

Ps. Excuses voor de eventuele spelfouten.... Heb mijn laptop opnieuw geinstalleerd (alles in “English version”).



  • 18 December 2013 - 09:07

    Ineke Otten:

    Hoi Merijn.
    Fijn om te lezen dat het je goed gaat. We lezen hier met veel plezier je verslagen.
    Doe ze de groeten in Vietnam enne.........niet nonchalant worden wat je gezondheid betreft.
    Hoge schoenen aan in een gebied waar slangen kunnen zitten!!!!!!!!
    En tetanus is niet om te lachen.
    Sorry, dit moest even.

  • 18 December 2013 - 09:10

    @ Tante Ien:

    Hartelijk dank voor de tip. Ik zal zeker oppassen betreft de gezondheid!

  • 18 December 2013 - 09:51

    Guus Belemans:

    Hey Merijn,

    Super leuk verhaal. Zo krijgen we hier ook een beetje een idee wat je daar uitspookt.
    Ik wens je nog veel plezier daar.

    Groeten Guus

  • 18 December 2013 - 11:25

    Lisanne Van Eersel:

    Heee Merijn!
    Superleuk om te lezen! Het verloren gevoel in niet-toeristische gebieden is heel herkenbaar. En ook dat het een dag later weer helemaal tof kan zijn. Was vet geweest je te meeten in Halong, maar ja dat moeten we dan in Nederland maar weer een keer goed inhalen. Geniet van je tijd daar!^^
    Groetjes, Lisanne

  • 18 December 2013 - 12:02

    Marloes:

    Hey reizend jungske,
    Wat een avonturen.leuk om te lezen dat de Brabantse vlag ook voor andere doeleinden wordt gebruikt.jammer dat die vietnamese Cis t niet snapte.veel plezier nog! Groetjes Marloes

  • 18 December 2013 - 16:54

    Sandrine:

    Hey Merijn!

    Wat een gaaf verhaal en avonturen. Ik snap dat je af en toe knettergek wordt van de aandacht en foto's, wij hebben dat hier in peru al, laatstaan in azie. Soms snappen ze denk ik niet datze niet de enigen zijn die op de foto willen. Maar goed aan de andere kant levert het ook weer grappige tafferelen op. Ik hoor wel dat je je prima vermaakt daar en goed dat je brabant even vertegenwoordigd. Overigens heb ik hier een brabants hostel opgezocht! :p veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhaal, je schrijft erg leuk!

  • 18 December 2013 - 21:03

    Michiel:

    He jong,
    Goed om te horen dat je nie de kaas van je brood hebt laten eten met onze Brabantse vlag en ze het direct betaald hebt weten te zetten door 2 pinten keihard weg te trekken. Komen ze nog goed weg zou ik zeggen. Kom nou.

    Geniet ervan daar.

    Veel groeten,

    Michiel

    Ps maak je geen zorgen over psv. Die hebben afgelopen week Utrecht alle hoeken van het veld laten zien.





  • 18 December 2013 - 21:20

    Jacqueline:

    Hadie merijn

    Als ik dit schrijf lig jij te pitten. Tenminste dat was wat je zojuist in je app zei dat je ging doen.
    Als goed moeder van bovenstaande dochter moet ik ook jou ff streng toespreken dat je aan je gezondheid denkt. En idd hoge schoenen in de buurt van slagen.
    Wat n mooi verhaal schrijf je, heerlijk om te lezen. Al die aandacht tja?? Enjoy zou ik zeggen. Maar snap ook wel dat dat af en toe enorm vervelend gaat worden.
    Volgens mij doen de locals daar nog veel aan handwerk. Dus gebruik je skills en zet ze aan t werk om n nieuwe Brabantse vlag te naaien/borduren\drukken.

    Ik ga t weekend ff bibberen bij the blues.
    Houdoe
    Jacq

  • 19 December 2013 - 14:16

    Rendy Martha:

    Dag ex collega,

    Ik ben heel erg jaloers zo erg dat ik bijna niet ........
    Veel plezier daar.

    Rendy Martha

  • 20 December 2013 - 20:22

    Lilian:

    Hoi merijn,
    Leuk om je reisverslag te lezen. Zo maak je nog eens wat mee en ben je voortdurend aan het ontmoeten van mensen en hun culturen. Ervaringen die je altijd zult blijven herinneren. Gisteren nog over je gehad met piet kouwenhoven. Toeval bestaat niet hahaha.
    Fijne kerstdagen en tot je volgend reisverslag. Xx lilian & dick

  • 22 December 2013 - 19:22

    Lei Mattheijssen:

    Beste Rocker

    Leuk dat je het zo goed naar je zin hebt, veel genieten, veel reizen en af toe
    een pint, echter constateer ik dat je steeds meer Brabander wordt in den
    vreemde Guus Meeuwis en ander lokale heroos, ik mis toch een beetje Ramstein
    of Motor head, op die manier had je die Vietnamezen nog een beetje cultuur kunnen
    bijbrengen, Ali en ik wensen jou prettige feestdagen en een goed en gezond 2014

  • 29 December 2013 - 21:51

    Wieteke:

    He manneke,
    jammer van je vlag, maar laat het de pret niet drukken. Een brabander blijf je toch wel hihi.
    Hopelijk vind je snel leuk werk. Maar vergeet ook zeker niet te genieten van de jurassic parc omgeving.

    Kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    Wieteke

  • 29 December 2013 - 21:51

    Wieteke:

    He manneke,
    jammer van je vlag, maar laat het de pret niet drukken. Een brabander blijf je toch wel hihi.
    Hopelijk vind je snel leuk werk. Maar vergeet ook zeker niet te genieten van de jurassic parc omgeving.

    Kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    Wieteke

  • 30 December 2013 - 21:25

    Jacqueline:

    Hadie Merijn.
    Een mooie jaarwisseling.
    En een Very happy newyear.
    Gr uit irsel

  • 31 December 2013 - 13:36

    Tante Peet:

    Lieve, lieve Merijn!!
    Wat super dat ik je net aan de telefoon had!! Je klonk zo dichtbij.
    Heerlijk om te horen dat je zo aan het genieten bent. Ik zou wel even een muisje willen zijn... een vietnamees muisje... of hebben ze die daar niet????
    Tja... jammer dat ik zo weinig nieuwtjes had of wil je de laatste roddels horen???

    Lieve jongen, ga door met lekker genieten. En let goed op jezelf.
    En voor vanavond (al vieren ze het daar niet officieel) een heel gelukkig en goed 2014.
    Dat het alles brengt wat je ervan verwacht en hoopt!!
    Om 12 uur Nederlandse tijd, wordt er vannacht speciaal aan jou gedacht.
    Heel veel liefs van mij, Theo en de hele bubs!!

  • 03 Januari 2014 - 15:06

    Annie:

    Ha Merijn,
    Je avontuur is begonnen!!
    Ik merk dat je het westers leefpatroon langzaam aan het bijstellen bent, richting Vietnamese cultuur.
    Daar doe je goed aan!
    Over een maand mis je de vlag echt niet meer en als je dan nog al je kleding hebt, sta je er goed voor!
    Blijf genieten!

    Groetje,
    Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hạ Long

Hanoi

Beste Mensen
Voordat ik met mijn verhaal begin wil ik jullie allen bedanken voor de lieve sms’jes, mailtje, knuffels en wat al niet meer. Erg bedankt daarvoor!!!

Ik zal proberen kort en bondig te zijn. De reis was super. Weggebracht door Joost en in een vliegtuig gezeten die voor 60% gevuld was. Werden erg verwend. Met ruim 3 uur vertraging kwam ik aan in Hanoi. Na alle controles te hebben gehad stond er een klein ventje te wachten met mijn naam erop. Verrast als ik was (had maar half door gegeven dat ik naar Hanoi zou komen, zonder gegevens en met die vertraging) liep ik naar hem toe. In heeeeel slecht en gebrekkig Engels kwam ik er achter dat dit manneke 26 jaar was. Heel veel meer informatie kreeg ik niet binnen. Ik kon hem gewoon echt niet verstaan. Dus tijdens de busreis maar veel geglimlacht en vaak “ja” geknikt met mijn hoofd.

Ondertussen was ik met mijn gedachte aan het afdwalen over mijn nieuwe werk voor een Non-Profit Organisation...... Tussen de rijstvelden..... in een klein huisje bij een bos..... waar ik 5 uur per dag zou moeten onderwijzen om 3 maaltijden te krijgen. Op zeer brute maar vakkundige Vietnamese wijze, werd mijn romantische droom door de spreekwoordelijke “Jochem” aan gort geslagen. Uitgestapt met dat ventje stond ik voor een mega flat afstammend uit de Sovjet tijd. Bam en daar ging mijn droom. De binnenkant was niet veel meer soeps dan de buitenkant. Op verdieping 9 kwam ik aan in het “Volunteers House” waarbij het me niet veel moeite kostte om me binnen enkele second een Pool te voelen. Samen met 8 andere zou ik hier komende tijd wonen. Ik ben niet echt heel erg gesteld op privacy.... Maar zoets... Nee dat had ik me niet echt voorgesteld. Ik was ondertussen erg moe en viel direct in slaap op de bank. Weet niet of dat de bedoeling was maar ik kon niet anders (volgens mij moest ik direct voor de klas maar jah). Na een paar uur geslapen te hebben kwamen andere mensen terug. Dat was in een woord geweldig!!!! Antonie (Italiaanse jongen, Lilac (Duits Meisje), en Blandine (Frans Meisje) vertelde me veel over de organisatie maar ook over Vietnam. Ondertussen kwam ik er achter dat die “arme straatkinderen” 6 euro per les betaalden :S..... Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om de link te leggen dat dit “Non-Profit” gebeuren dan ook niet zo Non-Profit was als ze zich voor deden. Na dit nieuws heb ik zo vriendelijke mogelijk bedankt en de directeur die al klaar stond met het contract duidelijk gemaakt dat ik iets anders zocht dan dit. Het leek of hij water zag branden... Hij stelde wel nog wat vragen maar met dit wederom slechte Engelse gebrabbel wat ik niet kon verstaan, kon ik alleen maar glimlachen maar nu wel “Nee schuddend”. Antonie heeft toen samen met mij een Hotel gezocht in het centrum van Hanoi. Al met al een vage ervaring MAAAAAR wat dus wel heel positief en leuk is, is dat ik hier om te beginnen meteen vanaf het begin 3 leuke contacten heb waarmee ik ook een aantal keer mee naar het centrum van Hanoi ben geweest en ja de nodige wodka (Standaard) heb geconsumeerd.

Het leven is hier verder goed. Soms wat sneu om te zien hoe kwetsbaar de Vietnamees zich opstelt tegen een Europeaan (lees iemand met een witte huid). Maar goed de meeste die in dit soort landen zijn geweest zullen zich dat wel kunnen voorstellen. Wat erg vet is, is dat er in de buurt van het Hotel een restaurant is waar ze een piano hebben. Tot twee keer toe heb ik daar ook al een klein concertje gegeven waarbij zelfs 1 keer een grote groep (gasten en personeel) in een kring rond de piano kwam staan en na elk nummer een indrukwekkend applaus gaven. Slecht als ik ben.... genoot ik hiervan maar heb tevens gezegd dat artiesten in Nederland meestal een Ferme Pint krijgen als ze optreden. Na twee goed gevulde units kon ik het niet laten om er een “Cisje” inclusief zang er tegen aan te Klatsen. Ik wil niet weten wat ze dachten en ik hoop ook niet dat ik mezelf terug zie maar ik vond het wel leuk!!! Dus Nooien... als jij op korte termijn uitnodigingen krijgt vanuit de regering van Vietnam om een Cisje te komen doen dan weet je waarom ;).

Verder is het leven hier prima en zou ik hier nu al maanden kunnen spenderen maar dat is niet mijn insteek (om te reiziger/vakantieganger uit te hangen). Daarom heb ik het Hotel tot komende maandag en ga ik daarna naar Sapa. Daar is ook grote vraag naar vrijwilligers/docenten en dit gebied is een heel stuk minder welvarend (lees arm). Ik ben benieuwd of daar mijn idealistische gedachte wel worden bevredigd. Als dit niet het geval heb ik nog een plan B. Dit plan houdt in dat ik een Motor koop.... en dan via de oostkust heel relaxed in een aantal weken naar Saigon rijd (slordige 1000 km). Daar aangekomen wil ik dan een trip plannen naar Cambodja..... om daar de acties door te zetten.

Maar goed voor het zover is vanavond en morgen eerst twee feestjes (verjaardag + afscheidsfeest van iemand) :P. Sorry pap.... het gaat hier gewoon door ;).... maar mijn gemeende excuses.

Als ik informatie heb over een nieuwe stek laat ik het natuurlijk weten.

Voor nu.....
Heel veel groeten uit Vietnam....

Alleeee
Merijn

Recente Reisverslagen:

06 December 2014

Trouwen(s)???

21 September 2014

Oproep!

25 Juli 2014

Dankbaar, Dankbaarst, Dankbaarheid;)!!!

15 Maart 2014

(Merijn) De Vietnamees

06 Februari 2014

De acht van DaNang!
Merijn

Actief sinds 30 Nov. 2013
Verslag gelezen: 929
Totaal aantal bezoekers 15299

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 26 November 2014

Hanoi

10 Januari 2014 - 10 Januari 2014

(t)Huis

Landen bezocht: